Årets filmer 2012 (Onsdag 16/1)

Året 2012 har kommit och gått och även om året i sig är borta och förpassat till vår minnesbalk sen 16 dagar tillbaka så kommer filmerna från året bestå. I sann Hansson-anda, för fjärde (!) året i rad och exakt på dagen för ett år sen kommer här en liten kavalkad av mina favoritfilmer.
 
Har valt att skala ner listan från förra årets 20 st till mera klassiska 10. Följden av detta blev en hel jävla massa bubblare som ligger utanför men som regel tycker jag ni bör se dem alla. Vill ni dock bara ha filmtoppens crème de la crème så satsa på de tio översta!
 
Och för tredje året i rad slog jag också mitt gamla biobesökrekord: 37 st stunder hanns med i biomörkret under årets 366 dagar. Totalt 75 h och 39 min vilket är 3 dagar, 3 timmar och 39 min. Ni där ute som vara oroliga över min nördighet fick just en bra anledning att lägga in mig för den slog precis all time records!
 
Men nog pratat! Här är listan så låt er hat flöda över att Prometheus är med på den^^
 
 
 
1.Argo - 120 min med ett gäng fakeskådisar och föredetta pretty boyen Ben Affleck slår allt i år! M-a-k-a-l-ö-s!
2.Skyfall - topnotch-action-drama som gjuter nytt liv i Bond-serien på ett sätt jag knappt trodde var möjligt.
3.The perks of being a wallflower - årets mest personliga film träffar mig rakt i hjärtat!
4.Looper  - Så mycket att gilla, så lite tid!
5.Life of Pi - Ang Lee gör kanske 2000-talets vackraste film och på kuppen en av 2012 års bästa.
6.Safety Not Guaranteed - bevis på att manus, dialog och grymma skådisar kan trumfa det mesta.
7.Beasts of the Southern Wild - en läskigt genomarbetat äkta vuxensaga med årets bästa soundtrack dessutom.
8.En oväntad vänskap - alla tycks gilla den så varför ska jag vara annorlunda?
9.Game Change - hata politik i verkligheten, älska det i filmform!
10.Prometheus - Ridley Scott går i mål på ren muskelstyra och med en spänning så tjock att smör framstår som vatten.


Bubblare: Take Shelter, Vi måste prata om Kevin, Chronicle, Lawless,The Raid – Uppgörelsen,The Avengers, The Hunger Games, Sherlock - A Scandal in Belgravia, Indie Game: The Movie, The Amazing Spider-Man, Moonrise Kingdom, Warrior, My Week with Marilyn och The Grey

Årets överraskning:
The Grey
Lawless
Modig
 
Årets kortfilm:
La Luna

Årets bioupplevelse:
Titanic 3D: 1997 var jag för liten - nu joinar jag med våta ögon resten av jordklotet som sett Titanic på bio.
The Hobbit: andra besöket: 3 m från skärmen=BÄSTA 3D-UPPLEVELSEN NÅNSIN
Beasts of the Southern Wild: första gången jag nånsin somnar på en bio: skamligt men minnesvärt!

Årets musik:
Beasts of the Southern Wild (LYSSNA)
Prometheus (LYSSNA)
Hobbit: en oväntad resa (LYSSNA)

Årets trailer:
Man of Steel (SE)
Prometheus (SE)
Gangster Squad (SE)

Årets scen:
Puny God! - Avengers
Fem superhjältar som kickar rumpa i en och samm tagning - Avengers (HÄR)
Ett stönande sms, sista scenen - Sherlock - A Scandal in Belgravia  
 
Årets besvikelse:
Hobbit: En oväntad resa
Hugo Cabret
The Artist

Årets sämsta:
The Darkest Hour
Resident Evil: Retribution
Wuthering Heights

Årets macho:
The Expendables 2


Kommentarer
Postat av: Veadoo - free Vlog portal

Thank you for sharing your thoughts. I really appreciate your
efforts and I will be waiting for your next post
thank you once again.

2018-03-18 @ 05:26:59
URL: http://https://www.veadoo.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0