Tystnad och...sov! (Söndag 28/2)

Inget alarm som skär i mina öron. Bara kylskåpets tysta brummande. Ibland är det precis vad man behöver efter en vecka full av mörka och tidiga mornar. The sound of (almost) silence...

Däckade strax före halv elva i torsdagskväll med ett huvud som kändes som att det ville exploderade av huvudvärk var och varannan minut och en nacke som definitivt skrek "Varför tittar du nedåt hela tiden, idiot!" varpå jag svarar "Inte mitt fel att barn är så korta!". Hade varit och filmat i Röda korsets kapell vid Tekniska högskolan hela dan. Jag och min "supervisor" Magnus hade huvudansvaret för de ca 65 statister, varav 36 st var barn i åldern 3-6 år. Att kalla det ett mindre kaos är väl en underdrift, men man får verkligen jobba under såna här dagar. Gillar att få ta ansvar ibland även om någon gärna får säga åt mig vad jag ska göra...=P

Känslan när jag vaknade dagen efter (fått fredagen ledig) vid niotiden va precis den som när man tagit sin första tugga av en alldels nygräddad pizza...på ett ungefär=P Länge sen jag vaknade så totalt utvilade iaf. Även om jag inte ska sticka under stolen med att jag är ett fan av långa sovmornar så är det skönt att få vakna tidigt på en ledig dag för en gångs skull.

Resten av helgen tycks ha gått i samma sköna tempo. Inte somnat allt för sent (läs före kl 01.30) och vaknat tidigt utvilad. Spelat en hel del God of War II till PS2, grymt actionspel som verkligen kan beskrivas som en kavalkad i trevligt mycket blod och mäktiga miljöer. Härlig och till viss del hjärndöd avkoppling^^. Buttonmashing när det är som allra, allra bäst!

Var på bio igår kväll med Johan och kollade in Scorseses nya rulle Shutter Island. Har efter en lång funderare kommit fram till vad jag tyckte om den... Men krävs nästan att man ska se den för att förstå. We're talking major twist i slutet så vill inte spoila nåt=P

Efter det stack vi hem till mig för att kolla färdigt på OS-sändningarna. Var väl mest Kallas åk vi var intresserade av men istället blev det brons för André Myhrer i slalom! Kul överraskning och jag måste verkligen ge en eloge till gubbarna som isolerade min lägenhet! Verkligen anpassad för höga glädjetjut!=)

Det var allt för idag, folks! Hade tänk att ta reda hur jag träffade din mamma nu^^

2 bilder= 2000 ord (Fredag 26/2)

En bild säger mer än tusen ord sägs det ju så varför inte spara lite lästid med lite bilder=P
Är det såhär den ser ut? Kära moder jord som jag inte sett skymten av på flera månader!^^
"Made in STHLM" Ibland är man stolt över att vara svensk!

Det bara rullar fram (Måndag 22/2)

OS rullar på i bakgrunden, sprintstafett. Sverige-damerna till final, no surprise there. Sitter och småknåpar på ett manus som jag funderat att använda som slutprojekt till GTV men frågan är jag ens hinner filma det. Den här jävla vintern vägrar ju släppa sitt grepp om detta frusna norr. Brrrrrr! Mamma skulle åkt hem idag men får nu stanna kvar till i morgon. Två inställda tåg blev det för henne. Surt. Hon sover dock hos min moster så har en lugn kväll framför mig. Njuter av soundtracket till världens bästa animerade film Spirited Away. Helvete så bra det är asså! Speciellt under just scenen då huvudkaraktären Chihiro skall åka tåg mot filmens slut. Vill inte spoila nåt för er som missat denna japanska triumf men stämningen som infinner sig under de en-två minuter som resan pågår är så överjordiskt kusligt bra att... ja, se den så fattar ni... en ensligt pianoslinga är det enda som ekar över det vattenfyllda ölandskapet samtidigt som tåget susar fram på en räls som aldrig hört talas om frusna växlar! Förhoppningsvis är det inte bara jag som går igång på tåg i anime=P



5 Centimeters per Second är en annan film med gudomliga tågscener! Vetefan vad det är men ibland går saker och ting bara rakt in i skallen på en och sätter sig där... Tågresor kan förmedla så mycket som är så viktigt på ett så symboliskt sätt utan att använda sig av vare sig ord eller gester... Längtan... Förväntan... Jakten på något... Men också en lång, lång väntan... Haha! Kan nästan tro att det är filosof jag vill bli. Även jag kan vara seriös ibland *rynkar pannan*!

Men iaf... Mitt manus handlar just om allt det här... längtan och förväntan... Och tåg! Lots and lots of train!

Fuck! De svenska herrarna ramlar i kvalet!!! Kör hårt nu!

En toppenårstid! (Fredag 19/2)

En av de absolut bästa sakerna med Stockholm är tveklöst alla konserter! Hade aldrig varit på nån fram till i augusti i fjol då jag debuterade med FF-pianokonsert i Göteborg. Sen dess har det blivit Rise Against, Regina Spektor, Billy Talent... och ikväll The Swell Season! Duon från troligtvis världens bästa musikfilm (inte musikal) Once, som jag redan tillägnat ett blogg-inlägg, spelade idag i Filadelfiakyrkan. Vet inte riktigt vad jag förväntade mig men blev ändå otroligt positivt överraskad över hur sinnessjukt bra de var live! Snacka om att de yrde musikglädje omkring dem! Hade med mig Lea som jag såg Once med för första gången och även hon instämde i The Swell Seasons storhet!

Tänkte också passa på och tacka alla ni som sökte er hit under min zelda-krönika! Har inte haft så höga genomsnittliga besökssiffror på bloggen sen starten för nästan ett år sen. Mange takk!

Just det... mamma Marita är på besök här uppe nu också (hos moster Wally ikväll dock) så blir väl till att spendera lite kvalitetstid med denna fjärdedel av Hansson-familjen i helgen (teater och bio står på schemat). Med andra ord, nästa inlägg kan dröja... men har haft fel förut så who knows=P

Sen har vi ju också OS! Två guld och ett brons än så länge. Har sett de två första live men missade Anjas bragd-brons. Lite surt. Annars har det väl gått sådär. Många klassiska svenska fjärdeplatser och en olyckligt otursdrabbad och besviken Helena Jonsson är väl det som stuckit ut mest. Förutom klantiga funktionärer (som uppenbarligen har svårt att räkna ordentligt) och en sällsynt klumpig garfik som ställer till mer problem än den göra nytta.

Men, men aufwiedersehn på er och happy fredag idag!

Recap (Söndag 14/2)

Dags för en recap av veckan som varit! Tog en liten time-out (som höglund) efter de två zelda-veckorna, behövdes vill jag lova=P

Förra helgen va det Billy Talent-konsert som gällde! Sjukt bra drag och definitivt värt alla slantarna! Även Karlskoga-Peter och Jonas tokdiggade det (vilket va tur med tanke på vad deras biljetter från Halmstad respektive Göteborg kostat).

Annars så har det varit den överlägset jobbigaste veckan på SVT hittills. Tror aldrig jag ringt upp så många personer och sagt exakt samma sak igen (på color line va det tvärtom: alltså de ringde mig). Skönt med helg må jag säga! Och vilken konstig helg det blev. Va hemma hos Johan tillsammans med Marika och Kerin på lördag kväll och runt 23-tiden hittade vi ett gammal jeopardy-spel ovanpå en hylla. Gissa vad vi gjorde resten av natten och en stor del av söndagen?=P Oväntat och kul. Vi var alla ganska allmänbildade kändes det som... eller så var vi bara lika dåligt allmänutbildade...

Kommande vecka blir det full rulle! Ska med ut på inspelning tisdag, onsdag, torsdag och ta emot mor min på onsdag kväll! Få se hur det går.

Tjo på er!

Tvära kast=) (Torsdag 11/2)

Ibland undrar man hur det skulle va att spendera en tid helt utan någon mänsklig kontakt. Kan längta efter det ibland. Känns som att det är det enda sättet man kan slippa tankarna om vad andra tycker om en. Slippa ägna massa tid åt att grubbla om man sa rätt, betedde sig rätt osv... Bara ha sig själv att tänka på... Låter otroligt egoistiskt och frågan är om det vore särskilt bra för psyket i längden men för vissa människor kan jag tänka mig att det vore oerhört skönt. Vill inte sålla mig till den skaran men har varit rätt så vilse här i livet i över år nu och önskar jag kunde hitta rätt väg igen...

VAD FAN SKIVER JAG? LIVET ÄR UNDERBART! XD

The Chronicles of Zelda DEL 14 (Måndag 8/2)

Då var man här. Inget mer zelda-spel att skriva om. På ett tag iaf. Återstår att se ifall Nintendo lyckas få ut nästa spel i serien innan året är slut. Jag är skeptiskt men så länge gubbarna i Kyoto håller vad de lovat "Its going to be perfect!" så klagar jag inte=P

Hoppas att nån därute fått ut nåt av den här följetongen. Har varit en kul grej, nåt som jag sällan brukar göra: att frivilligt sätta upp egna mål i vardagen som man måste följa. Även om motivationen kanske inte varit på topp alla dagar så har jag verkligen lärt mig att ta vara på kreativitetsglöden när den funnits där. Hoppats det här märks och att ni Zelda-rockies därute känt er åtminstone lite sugna på att plocka upp Links svärd och sköld för att rädda er första prinsessa^^

Nedan följer lite personlig statistisk som troligtvis de mest inbitnia fansen (Jonte, Peter...?) kan få nån glädje av Valde att bara lista 5 st i varje kategori av utrymmesskäl.

Hoppas få se er på Hyrules gröna fält nästa gång;)


Top-5 Zelda-spel
1.Twilight Princess
2.Ocarina of Time
3.Majora's Mask
4.The Wind Waker
5.Oracle of Ages

Top-5 Tempel
-City in the Sky (TP)
-Forest Temple (OoT)
-Stone Tower Temple (MM)
-The Forbidden Forest (WW)
-Tower of Spirits (ST)

Top-5 Musik
-Overworld Theme (The Legend of Zelda) (LÄNK)
-Zelda's Theme (A Link to the Past) (LÄNK)
-Ballad of the Wind Fish (Link's Awakening) (LÄNK)
-Opening Theme (Twilight Princess) (LÄNK)
-Staff Credits (The Wind Waker) (LÄNK)

Top-5 Vapen
-Roc's Cape (Oos, MC) LÄNK
-Bumerang (WW, TP, PH, SP) LÄNK
-Fierce Deity Mask (MM) LÄNK
-Spinner (TP) LÄNK
-Ball and chain (TP) LÄNK

Top-5 Bossar
-Volvagia (OoT)
-Majora's Mask (MM)
-Stallord (TP)
-Eox (PH)
-Horesback fight (TP)

The Chronicles of Zelda DEL 13 (Söndag 7/2)

(2009, Nintendo DS)

Ja, det här går ju som på räls. Det här spelet är tuff-tuff-tufft. Ordvisarna har varit många i recensionerna av Spirit Tracks som är den andra direkta uppföljaren i triologin som startades med The Wind Waker 2003 och fortsatte med 2007 års Phantom Hourglass. Ett spel som varit min trogna följeslagare på påndeltågen och tunnelbanan i Stockholm. Har aldrig haft så roligt med ett tåg...på ett tåg=P Ni har säkert redan listat ut det, men surprise ändå! Istället för båt så har Link belönats med ett megaballt lite cho-cho tåg som används för att ta sig runt i Hyrule. Har dykt upp en del klagomål från folk som hävdar att det här gör spelet allt för begränsat och linjärt, och visst finns det tyngd i de klagomålen men inget som stör mig allt för mycket förutom ett par fetch-quests då man måste åka från ena änden av kartan till den andra och tillbaka. Åter igen Nintendo: större värld är inte lika med bättre spel.

Annars är allt frid och fröjd. Spelet är längre och betydligt svårare än Phantom Hourglass (trots färre tempel som fortfarande är ganska korta jämfört med standard-zelda) och att blåsa i micken för att spela panflöjt är bland det roligaste vi fått göra i nåt zelda-spel (trots att man känner sig en aning uttittad när man sitter och hustar och pustar på tåget). Den stora snackisen innan spelet släpptes var att (SPOILERS!) prinsessan Zelda dör i början och hänger med Link under resten av spelet som spöke. Gameplay-mässigt är hon som vilken side-kick Link haft sen Navi introducerades i Ocarina of Time, men i ett slags "hub-tempel" som man återkommer till flera gånger under spelet spelar hon en desto större roll då man kontrollerar både henne och Link samtidigt. Mot slutet av spelet visar Nintendo verkligen vilka mästare de är på att bygga djävulskt smarta pussel på det här samarbetskonceptet och man kan inte göra annat än kapitulera totalt. Det är så fantastiskt bra. Men svårt.

Som ni kanske märkar gillar jag det här spelet och det är synd att det troligtvis kommer hamna i nästa Wii-Zeldas skugga senare i år. Det förtjänar bättre.

"Or do you prefer to get kidnapped and locked away like you always do?!"

Ja, mina damer och herrar, det var det senaste Zelda-spelet (men definitivt inte sista). Imorgon kommer ett avslutande inlägg som vi får se vad det innehåller. Lite topplistor iaf. Och ni där ute som tyckt att den här jävla följetongen bara varit en pain in the ass kan skatta er lyckliga för i övermorgon återgår allt till det normala=P

The Chronicles of Zelda DEL 12 (Lördag 6/2)

(2007, Nintendo DS)

Varje Zelda av episka proportioner behöver ett lite mindre annorlunda spel för att lugna ner nerverna efteråt. I det här fallet blev det debuten på Nintendo DS, Phantom Hourglass, ett udda spel i serien. Trött på segelbåten från The Wind Waker? Jo, vissa var det och Link begåvades därför med en betydligt snabbare ångbåt på ett betydligt mindre hav.

Inget zelda-spel har varit en lika direkt fortsättning på ett föregående kapitel som det här. Precis där Wind Waker tog slut fortsätter Phantom och precis som ni gissat så använder sig spelet av samma cartoon-grafik. Ett smart drag eftersom Nintendo DS inte klarar av att rita upp speciellt avancerad grafik vilket gjorde att hoppet från gamecube blev betydligt mindre. MEN! Där Wind Waker spelades som ett ganska traditionellt 3D-zelda är Phantom Hourglass ett 3D-spel sett ur samma klassiska fågelperspektiv som de gamla spelen och kontrollerat helt och hållet med touch screenen. Funkar helt klanderfritt förutom att mitt finger inte är genomskinligt vilket gör att man får vinkla om handen ibland, men inget större problem. Förutom just kontrollskillnaden är det här once again classic zelda rakt igenom fast lite som en light-version... Många moment har blivit streamlinade för att passa en lite mer "casual" publik. T.ex. ingen karta eller kompass i tempel, du har allt redan från början; inget behov att hitta 4 hjärtbitar, du får ett helt hjärta direkt istället. Synd och onödigt. Korta och enkla tempel dessutom (förutom Temple of the Ocean King som bara är drygt!).

Dock ska spelet ha beröm för en detalj som kom att förändra hela mitt sätt att se på tv-spel... Man kan rita på kartan! Det här så genialiskt att jag inte förstår varför inte alla spel rippade detta totalt. Istället för att försöka komma ihåg om du ser nåt skumt, skriv bara ner det på kartan. Helt sjukt att en sån liten detalj kan förändra så otroligt mycket.
"Iceberg right ahead!"

The Chronicles of Zelda DEL 11 (Fredag 5/2)

(2006, Wii/Gamecube)

Världens största spelmässa, E3, i Los Angeles 2004... Nintendos presskoferens lider mot sitt slut då plötsligt en okänd trailer börjar rulla på storbildsskärmarna. Kan det vara...? Jo...! Eller? JO! LIIIINK!

Åter igen grät folk. Men av en helt annan anledning. För en gång skull gav Nintendo fansen precis exakt vad de bett om: ett vuxet, realistiskt zelda i samma ton som N64-spelen.

Den nästintill perfekta blandningen av Ocarina of Time och Majora's Mask. Så kan man enkelt beskriva Twilight Princess. Bättre, större, längre, vackrare, coolare men fortfarande inte perfekt. Nintendo vågar sig ut på okänt terrritorium med ett otroligt mera storyfokuserat spel än de tidigare delarna i serien. Lite synd att just den delen hamnar i skymundan för att ge plats åt klassiskt tempel-nötande under den andra halvan av spelet. Men det är OK. Jag älskar Twilight Princess (mm, don't you love that name) ändå. Och Midna... Midna, Midna, Midna... Vad hade spelet varit utan dig och din rappakalja till språk?

Även om det här spelet aldrig kommer rivalera med Ocarina of Time rent betydelsemässigt för mig så går det inte att undgå det faktum att det är det bästa zelda-spelet på alla plan. Oavsett vad än magkänslan säger. Ocarina... it's time to step down... Att vi fått vänta nästan fyra år på dess riktiga uppföljare säger nog en del om att Nintendo jobbar hårt på att överträffa det. Tills dess... Luta er tillbaka och njut av introt.


The Chronicles of Zelda DEL 10 (Torsdag 4/2)

(2005, Gamecube)

Zelda-spelen duggar tätt i början av 2000-talet och det är kanske därför detta 2D-spel (jupp, we're talking classic zelda here) som släpptes till gamecube helt glömdes bort. Kanske också för att det inte riktigt räknas som ett fullblods-zelda. Istället för ett enda långt äventyr har vi istället nåt som är tänk att underhålla i korta doser. Tillsammans med fyra olika Link vandrar man runt på en stor karta där man väljer bana (tänk Super Mario Bros. 3). "Hmm..." tänker ni då. "Fyra Link? Borde inte innebära..." Jo, helt rätt! Multiplayer! Efter ett litet sidoäventyr kallat The Four Swords i A Link to the Past-återutgivningen till GBA fick Nintendo blodad tand och beslöt sig för att utveckla ett helt spel kring den idén, och ho-ha så bra det blev!

Det här kan med all rätt beskrivas som seriens oslipade diamant. Fantastiskt coolt och sjukt roligt...men totalt okänt för många. Vilken är så sanslöst synd för där här verkligen Zelda när det är som minst komplicerat och ändå helt fantastiskt roligt! Känner jag suget av att bara gejma och inte vill påbörja en helt ny fil startar jag bara upp Four Swords Adventures, väljer bana och har skitkul i 20 min! Spelet är som en explosion av fiender, pussel och vapen överallt! Allt blandat med A Link to the Past-och The Wind Waker-grafik toppat med remakes av klassiska låtar! Delikat!

Måste dock tillägga att jag faktiskt aldrig lirat det i multyplayer p.g.a 1) Det är skitkul ensam 2) Du måste ha fyra Game Boy Advance och fyra GBA-gamecube-kablar. Det är dyrt.


Laser swords are da shit!

The Chronicles of Zelda DEL 9 (Onsdag 3/2)

(2004, Game Boy Advance)

Alla nintendo-konsoler måste ha ett Zelda-spel. Så också GBA. Men jag frågar mig varför? Här har vi nämligen den stora axelryckning och mindre besvikelsen jag tidigare nämnt. Syftet med The Minish Cap är att berätta historien om Links mössa. Ja, ni läste rätt. Uppenbarligen behövdes det ett spel till det. Spelet stora twist är att man just med sin fågelliknande mössa, Ezlo, kan krympa till lilleputt storlek. Jag förstod aldrig riktigt varför det behövdes ett helt spel baserat på den idéen. Känns mera som en lite halvdålig ursäkt för att till slut ge GBA sitt eget Zelda. Även om spelet osar av charm och har riktigt snygg grafik så känns hela designen ganska slapp: 5 ganska standard-tempel, lat lösning för att fylla ut sidequest-luckan (byta kinstones (tänk samlarkort) med folk) och halvdan musik (sett ur ett zelda-perspektiv).

Tro inte att jag på något sätt hatar spelet. The Minish Cap är fortfarande ett otroligt bra spel, bara inte där uppe i toppen med de andra guldklimparna i serien.


That's one big näckros...

The Chronicles of Zelda DEL 8 (Tisdag 2/2)

(2003, Gamecube)

Försök sätta dig in i situationen... Det är år 2000 och det enda du sett av nästa Zelda är det här:



Tänk dig nu att du ett år senare får veta att det som tidigare sett ut som alla fanboys våta dröm plötsligt förvandlats till det här:



Nintendo hade förstört allt! ALLT! Jag grät efter jag sett första trailern. Jag repeterar: JAG GRÄT! Vad hade hänt?! Företaget som redan fått nog med anklagelser för att vara barnvänliga går och gör sin mörkaste serie till nån jävla tecknad serie. Ni som inte va med då kan inte förstå hur förjävligt det kändes. It really was dark times... but there was light at the end of the tunnel!

Som så mycket annat så visste Nintendo va de höll på med. Men fy fan asså, borde vara straffbart att skrämmas så mycket som de gjorde. Genom att göra en total makeover rent visuellt kunde man ta serien åt helt nya håll, även jag själv anser att det mest bara var en "kosmetisk" förändring. Efter två års bilder, videos och trailers släpptes The Wind Waker (den 3:e maj om jag inte minns fel) och en hel värld höll andan... Och jo, det var Zelda true-and-true fast med en Link vars huvud va lika stort som en 40 tums burk-TV. Givetvis finns det fortfarande rövhål där ute som förkastar det här spelet bara genom att klaga på grafiken. Skaffa er ett liv. Snacka om dåligt argument. Däremot är Links segelbåt värd att ta upp som ett argument mot spelet. Havet är stort. Jävligt stort. 5 min från ena änden till den andra. Det är stort i ett TV-spel, speciellt med tanke på att du mestadels bara väntar när du seglar. Hade inget problem med det första gången jag spelade igenom det, men har förstått att många andra har det.

Även om The Wind Waker definitivt kan räknas som ett av det lättaste spelen i serien så väger det upp det genom att fylla hela den lilla gamecube-skivan till bredden full med minispel, öar att uptäcka, grottor att klara osv. Lätt att glömma bort att det finns en prinsessa att rädda.


Row, row, row your boat, gently down the stream...

The Chronicles of Zelda DEL 7 (Måndag 1/2)


(2001, Game Boy)

Nintendo hade en plan. De skulle släppa tre sammanlänkade Zelda-spel till Game Boy år 2001. Tre äventyr som man kunde spela i vilken ordning man ville men som via olika lösenord kunde länkas samman till en lång berättelse. Ett fick stryka på foten och kvar blev de två Oracles-spelen Seasons och Ages.

Jag vet inte vad det är med de här spelen, de nämns väldigt sällan i Zelda-sammanhang trots att det inte finns nån där ute som har nåt emot dem. De bara...finns...och alla tycks inte ha nåt problem med det... Det bara snackas väldigt sällan om dem. Trots att de sålde i nästan 8 miljoner exemplar. Många kanske kallar dem för zelda-seriens stora axelryckning (men inte jag, den kommer om några dagar) men samtidigt så är de väldigt uppskattade. De bidrog inte med några magiska förändringar eller revolutionerande chansningar utan är bara genuint välgjorda. I det enda spelet, Sesaons, kunde Link förändra årstiderna och i det andra, Ages, kunde han åka fram och tillbaka 400 år i tiden.

Jag håller de bägge (eller åtminstone Ages) högre än Links förra GB-äventyr, Link's Awakening. Vid det här laget märks det att Nintendo (eller CAPCOM som gjorde större delen av arbetet) kunde sina grejer. 8-bits Zelda kunde inte bli bättre än såhär. Dessutom gillade jag funktionen med att man kunde börja med ett spel och sen via ett lösenord fortsätta i nästa spel för att få en big pay-off i slutet av det. Sen hade jag nån fix idé om att jag inte skulle köpa ett zelda-spel igem förrän det kom ett som verkligen kunde betraktas som en utmaning (jag var ung, dum och rejält blåst). Därav anledningen till att det dröjde några extra månader innan jag köpte dem. Men fan va spö jag fick. Oracle of Seasons är mitt till dags dato svåraste spel i serien (pusselmässigt iaf)... Kommer aldrig glömma hur jag slet mitt hår över den förbannade Lost Woods. But I made it=P


Oracle of Seasons



Oracle of Ages

RSS 2.0