The Chronicles of Zelda DEL 6 (Söndag 31/1)
Vissta spel har det inte lätt. Att följa upp Ocarinas megasuccé visade sig vara omöjligt, både kritiker-och försäljningsmässigt. Det tog Nintendo bara knappt 2 år att färdigställa den här uppföljaren tack vare att man kunde använda den redan färdiga grafikmotorn. Såhär 10 år efter spelets release tycks folk äntligen ha förstått att Majora's Mask inte var ute efter att vara ett Ocarina of time 2.0 utan något helt eget. Vilket det också lyckades med. Personligen håller jag det här speciella kapitlet i zelda-serien högt. Det var det första spelet jag satt och väntade troget på.
Vid en första blick kan Majora te sig som en exakt grafik-och spelmässiga kopia av det förra spelet men sätter du dig ner med det så kommer skillnaderna snart bli uppenbara. Det mest uppenbara är att hela äventyret spelas under tidspress. Om exakt tre dagar (1 timme i Sverige-tid) kommer den stora månen att krossa Clock Town och hela världen går under. The End. Som tur är kan man via sin trogna okarina alltid åka tillbaka till den första dagen hur många gånger man vill. Denna snudd på geniala twist gör att man kunnat schemalägga alla karaktärer. T.ex. Kafei som alltid postar ett brev kl 07.00 på dag 1 kan kanske under dag 2 sysselsätta sig med tvättning mellan 12.00-13.50 nån helt annanstans. Många av spelets pussel handlar just om att ta reda på när en karaktär kommer vara vid en speciellt tidpunkt. Dessutom gör det här att man verklgen lär känna alla NPC:erna på ett sätt som aldrig varit möjligt förut (och inte sen dess heller).
Nintendo tog dessutom lite inspiration av filmen The Mask och lät Link samla på olika masker som kunde förvandla honom till varierande former. Just detta grepp hyllades men tråkigt nog fick tredagarssystemet blandat bemötande...
Förutom ovan nämnda detaljer så delar Majora's Mask många gemensamma drag med Link's Awakening. Flera ingslag i spelet är bara sjukt vrickade (aliens som vill kidnappa kor hör väl hemma i South Park, eller?) och hela spelet har en väldigt surealistiskt och drömsk ton över sig. Musiken är bara allmänt störd på flera ställen och ibland undrar man vad gubbarna i Kyoto rökte på när de skapa det här spelet. Men fan vad jag älskar det! Känslan när man stirrar upp mot den über creepy:iga månen är något få spel kan erbjuda, och när man efter mycket svett och tårar äntligen får se Anju och Kafei tillsammans så rör det mig hela vägen in till mitt hjärta=)
Spinning around, round and round...
F***ing kids! (Söndag 31/1)
Fyra timmars filmande i ymmigt snöfall gjorde inte våra barnskådisar på bättre humör direkt, men ska bli kul att se resultatet sen!
The Chronicles of Zelda DEL 5 (Lördag 30/1)
Tiden går. Klockan slår. Dagarna blir till veckor, veckorna blir till månader, månaderna blir till år... 5 år tog det. En extremt lång väntetid inom spelvärlden där uppföljare tycks poppa upp varannat år. Vad hade hänt med Zelda egentligen? Visst, Nintendo hintade och teasade att "jodå, it's coming" men 1998 drev sakta men säkert mot sitt slut då... BOOM! Was it worth the way? You bet it was!
Ok, de som inte har nån personlig relation det här spelet borde skämmas. Bägge mina föräldrar har t.o.m lirat det, även om pappa gav upp i första templet och kastade iväg kontrollen och mor min... ja, tack för försöket iaf! Farvågorna var många men Link klarade sina första 3D-steg med bravur. Det här spelet betyder så mycket för mig att jag inte kan tänka mig ett liv utan det haha! Kommer ihåg när jag hos en kompis såg Link springa genom Castle Towns ruiner och nästan bli fångad av "utomjordingarna" för att sen rulla iväg över Hyrule Field skrikandes "huja!" varje gånga han gjorde en kullerbytta. Kul spel. Sen dess har jag spelat igenom det allt för många gånger för att det ska räknas som hälsosamt. Ocarina va som en "best of" av allt det som gjort Zelda-serien så grymt fram tills dess plus att det lade till sina egna ingredienser.
En sista notis: det här va inte seriens höjdpunkt^^
Be prepared for lots of twists and turns!
Och nu då? Kom tillbaka imorrn så får ni se...
The Chronicles of Zelda DEL 4 (Fredag 29/1)
Nintendo beslöt sig för att skicka Link på semester inför hans fjärde äventyr. Eller ja, ofrivillig semester kan man kanske säga=P. Efter att ha lidit skeppsbrott flöt han iland på ön Koholit. Här kunde djur prata och en skum känsla av att Svampriket låg runt hörnet fanns i luften eftersom Super Mario-fiender dök upp lite överallt i mindre roller. Annars va allting precis som i A Link to the Past, fast bärbart och inte lika maffigt. Själv så gillar jag stämningen skarpt. Mitt första 2D-zelda dessutom, plus att musiken kickar midi-ass^^(http://www.youtube.com/watch?v=FPWEJMGxTBs och http://www.youtube.com/watch?v=8pt15ytSDB4&feature=related). Såhär i efterhand är det svårt att peka på vad som gör det här spelet unikt i zelda-serien. Det finns egentligen inget särskilt rent gameplay-mässigt sett: hitta x-antal magiska "nånting" i x-antal tempel och spöa sen sista bossen, men det finns ändå nånting i själva stämningen som gör att jag alltid återkommit. Dessutom är spelet rejält utmanande. Alltid najs. Just det! Link's Awakening innehåller en av de coolaste funktionerna i hela serien. Du kan stjäla grejer ur affären! Jupp, och besöker du den igen dödar butiksbiträdet dig och du blir förevigt kallad THIEF av alla karaktärer i spelet! XD
http://mithosk-games.blogspot.com/
Imorrn tar vi klivet in i 64-bitseran...
The Chronicles of Zelda DEL 3 (Torsdag 28/1)
(1992, Super Nintendo/SNES)
Säger det på en gång. Nej, A Link to the Past är inte det bästa spelet i serien. Faktum är att det här är ett av de två spel i serien som till en början gjort mig lätt besviken. Jag förväntade mig världens bästa spel...eller åtminstone nåt åt det håller. Hittade det i nyskick i en leksaksaffär för en herrans massa år sen (runt 2001 tror jag) bortglömt i ett hörn för det hutlösa priset 199 rikstaler! Är fortfarande det bästa kap jag nånsin gjort med tanke på vad man kan få betala för spelet på tradera och ebay.
Here's looking at you kid.
Tune in tomorrow for the next part...
The Chronicles of Zelda DEL 2 (Onsdag 27/1)
(1988, Nintendo 8-bit/NES)
Så kom den då. Den oundvikliga tvåan. Om Zelda 1 va spelet som lade grunden så va The Adventure of Link spelet som kastade allt ut genom fönstret. Nintendo såg trenden i Japan: rollspelen va på frammarsch med Dragon Quest och Final Fantasy i spetsen. Klart att Link skulle gå upp i level och samla experience points. Fågelperspektivet flyttades till Super Mario-2D och Link kunde hoppa om man tryckte på A! Fatta! Han kunde hoppa på kommando! First and last time. Och det finns anledning till detta.
Att det här skulle va Zelda-seriens svarta får är inget man sticker under stolen med för...det är helt enkelt inte är lika bra som de andra spelen. Spelet är stundtals infernaliskt frusterande svårt (länge leve trial and error!), dör man tre gånger åker man tillbaka till det där jävla första slottet och rollspelsdelarna känns bara fel även om de är helt godkänt utförda=P. Första gången jag kom i kontakt med spelet va också i detta fall Collector's Edition. Hade aldrig testat det förut. Kämpade mig igenom det och har inte rört det sen dess. Må du vila i frid.
Men imorrn då höjs standarden markant!
The Chronicles of Zelda DEL 1 (Tisdag 26/1)
14 spel i serien har det blivit och allt började 1986 (-87 i Europa) med releasen av ett visst litet äventyrsspel kallat just The Legend of Zelda (Zeruda no Densetsu).
(1987, Nintendo 8-bit/NES)
Här har vi ursprunget. The gamechanger. Det första spelet som fick oss att inse hur trevligt det kunda vara att spara. Att "sejva". Slippa krångliga passwords-system. Även om det här spelet inte har haft lika stor inverkan på mitt liv som flera andra delar i serien så får man ändå en nostalgisk tår i ögat när overworld-temat (http://www.youtube.com/watch?v=lpEzYEoV9qY) drar igång. Sjäv så dröjde det ändra fram tills Collector's Edition (http://sv.wikipedia.org/wiki/Collector%27s_Edition) släpptes 2003 till gamecube som jag klarade det (vilket innebär att jag aldrig klarat originalet till NES... jag vet. Shame on me). Mina tidigaste minnen av det här spelet handlar till stor del av att Sandra "Borgis" satt och blåste och rapade i NES-kasetten för att få igång skiten=P. Hehe, du och dina idéer...
Kan väl passa på att göra en kort sammanfattning av vad Zelda egentligen innebär som Tv-spel: man ränner runt i en stor värld som Link: en grönklädd spetsörad krabat som gillar att hugga fiender med sitt svärd samtidigt som han samlar på sig en större arsenal av mindre vapen (boomerang, båge, bomber osv) som han använder sig av för att lösa kluriga pussel i olika tempel (aka dungeons). Att rädda prinsessan Zelda från Ganon är också en favoritstssla samtidigt som ljuv musik spelas i bakgrunden=)
Pure gaming!
Nästa del kommer imorrn...
Facit i hand (Söndag 24/1)
Natt på er
Från 750 till 930 (Fredag 22/1)
Sitter på SVT drama. Kikar ut över kontorslandsakpet och ser att skrivaren printar papper för fullt. Det är väl den aktivitet som råder just nu. Bara ett samtal kvar för dagen. Letar statister till en scen på ett krematorium som ska spelas in 5:e februari. Hittade en bunt personer häromdan som kanske kunde passa men inte fått napp från nån av de än. Är nästan så man skäms över hur mycket fjäsk och ass-licking man håller på med. Alltid "vi vill JÄTTEGÄRNA att du ska va med!=D". Vågar inte ens gissa på hur många sliskiga adjektiv som rullat av min tunga sen jag började här... Känns bra att man har telefonsamtalen från Color Line i ryggen så man inte gör bort sig totalt.
Hämtade ut min nya externa hårddisk igår. Fick den i julklapp men den visade sig vara stötskadad så skickade iväg den på lagning direkt. Blev extremt glad när jag upptäckte att den växt i utrymme från 750GB till 930 under lagningen. Tydligen hade de bytt ut hårddisken. Gratis expansion är ju aldrig fel. Nästan så man hoppas att den behöver repareras igen, kanske kommer tillbaka 1TB stor istället=P
Lite av allt (Måndag 18/1)
Imorrn hoppas jag min nya externa hårddisk på 750 GB kommer tillbaka från lagningen. Behöver verkligen lägga över all data från min laptop på den så man äntligen kan få formatera om den snigeln jag kallar "min dator". Knappt jag vågar starta upp wordpad eller paint längre i oro att den ska kollapsa.
Jaja, ha det bra!
I am a SAD (Tisdag 12/1)
Men nu måste jag krypa till kojs och försöka plöja igenom lite manus inför morgondagen så man har ett hum om vad det är man arbetar med.
Gnatt!