The Perks of Being a Wallflower-film (Söndag 23/12)

 
Ibland måste man bara få ur sig saker och detta är en sån sak. Tänk på att jag skriver detta kl 03 på natten så jag kanske skriver en del smörja men sicken smörja det kommer bli!
 
Vet att jag nämnt boken The Perks of Being a Wallflower förut här. En av mina absoluta favoritböcker som jag fick den stora glädjen att läsa i somras. Historien om den blyge tonåringen Charlies första tumulta och ögonöppnande år i high school är något som jag sent lär glömma. Både tack vare storyn men också på grund av den brevform som boken är skriven i.
 
Det var därför med stor skeptism som jag såg framemot filmatiseringen. Hur får man ett sånt format att fungera på vita duken? När dessutom nyheten om att bokens författare Stephen Chbosky skulle skriva både manus och regissera började varningssignaler tjuta. Är han för kär i sin egen baby och kommer han vara för trogen boken? Kan han verkligen göra film med tanke på att han inte regisserat nånting innan (trots meriter som delaktiv skapare av tv-serien Jericho)?
 
Svaret är ett stort rungande, fett JA! Detta är en av årets bästa filmer. Dels för att den lyckas fånga bokens ganska säregna ton och samtdigt få den att funka i filmformat men också tack vare sina superba skådisar. Logan Lerman rycker upp sig efter bottennapp som Percy Jacson och visar här sicken grym ung skådis han är, Emma Watson visar att hon klarar sig utan Wingardium Leviosa och Erza Miller gör en helomvändning efter att ha spelat satans son i Vi måste prata om Kevin och äger i rollen som Patrick!
 
Försökte vara så objektiv jag kunde när jag såg filmen eftersom jag är ett så stort fan av boken och filmen följer händelseförloppet i den rätt bra. Jag har ju redan ett förhållande till de här karaktärerna tack vare boken och det är sånt man måste stänga av när man ser filmadaptionen. Därför känns det så skönt att filmanalytikern i mig rördes till tårar mot slutet! Filmen visar en sån hänsyn till sina karaktärer och låter dom verkligen växa på vita duken tack vare bla välskriven dialog!
 
Men vem vet, jag kanske har helt fel (vore inte första gången, gott folk!) men just nu är jag iaf ofantligt nöjd över filmen och kommer stå först i kön dagen då den släpps på DVD här i Sverige. De griniga gubbarna på SF tyckte nämligen inte att Emma Watsons namn på affischen var tillräckligt stort för att släppa den på bio här.
 
Skamligt!
 
BETYG: 5/5
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0